Formål
Formålet med dialogkortene til børn i daginstitutioner er:
At få børnene til at lave nogle bevægelsesøvelser (gør noget aktivt), nogle samarbejdsøvelser (gør noget sammen) og sætte fokus på meningsfulde aktiviteter (gør noget meningsfuldt).
Formålet med dialogkortene til skolebørn, voksne og medarbejdere er:
At hjælpe deltagerne til at blive opmærksomme på, hvad de fremadrettet kan gøre for deres egen og andres mentale sundhed.
Målgruppe & Arena
Målgrupper.
1. sæt dialogkort - målgruppe daginstitutionsbørn
2. sæt dialogkort - målgruppe skolebørn
3. sæt dialogkort - målgruppe voksne
4. sæt dialogkort - medarbejdere i kommunen
Dialogkortene er bl.a. anvendt i daginstitutioner, skoler, på workshops for borgere, på ABC ambassadøruddannelsen og i forskellige afdelinger i kommunen
Type af indsats
Indsatsen er i drift
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Dialogkortene er udarbejdet så der er opgaver i forhold til aktivitet, fællesskab og meningsfuldhed. Eksempelvis til de små børn: slå en kolbøtte (gør noget aktivt), giv hinanden massage (gør noget sammen) og fortæl hvad der gør dig glad (gør noget meningsfuldt).
Dialogkortene til voksne fungerer mere som et samtale spil som kan anvendes i mange sammenhænge. Vi anvender det i kommunen i samtaleforløb eks. i CPUS, på skoler, i uddannelsessammenhænge osv. Samtalekortene er spørgsmål i forhold til aktivitet, fællesskab og meningsfuldhed. Eksempler på spørgsmål. ”Hvor finder du ro?” ”Hvornår har du sidst gjort noget godt for andre?” ”Hvad er det gode liv for dig?”
Der er ikke en egentlig drejebog til brugen af dialogkortene, men det kan anbefales at dialogkortene placeres i en bunke og at deltagerne skiftes til at trække fra bunken. Selve dialogen, aktiviteterne og den videre proces faciliteres af det faglige personale.
Dialogkortene kan sætte nogle tanker i gang, men kan ikke stå alene hvis den optimale virkning skal nås. Her er det vigtigt, at den enkelte arbejder videre. Her bruger vi bl.a., - i forhold til skolebørnene og de voksne - at de skal udfylde en tom skabelon med de ønsker, de har i forhold til fremadrettet at sætte fokus på at gøre noget aktivt, noget sammen og noget meningsfuldt
Dialogkortene kan eksempelvis bruges til samlinger i daginstitutioner, af skolekontaktlærerne i skoleregi, i workshops for borgere i netværkshuse, Frivilligcentre osv.
Dialogkortene kan downloades som PDF via bilagene nedenfor eller købes via Slagelse Kommunes Medieshop her
Desuden kan du læse om alle vores ABC aktiviteter via dette link
Organisering og samarbejdspartnere
De fire sæt dialogkort er udviklet i et tæt samarbejde mellem de forskellige afdelinger i Slagelse Kommune. Folkesundhed har haft det overordnede ansvar og arbejdet sammen med følgende afdelinger - Dagtilbud, Skole, Center for Psykosocial Udvikling Slagelse og HR. Derudover er dialogkortene blevet kvalitetssikret i det interne ABC netværk der er i Slagelse Kommune
Rekruttering
Ikke relevant
Økonomi pr. år
Ikke oplyst
Der har været udgifter i forhold til tryk af dialogkortene. Derudover er der brugt medarbejdere/konsulenttimer samt en grafisk konsulent der i forvejen er ansat i Slagelse Kommune.
For nærmere info kontakt Slagelse Kommune.
Det er muligt og købe dialogkortene fra Medieshoppen Slagelse Kommune og ellers kan de findes på hjemmesiden.
Vi oplever i høj grad at dialogværktøjer kan være med til, at sætte fokus på og hjælpe deltagerne til at blive opmærksomme på hvad de fremadrettede kan gøre for deres egen og andres mentale sundhed.
Virkning
Der er ikke systematisk udarbejdet en evaluering af indsatsen.
Erfaringerne fra de to første sæt dialogkort, har dog været så gode, at der er udviklet yderligere to sæt til andre målgrupper. Dialogkortene kan sætte nogle tanker i gang, men kan ikke stå alene hvis den optimale virkning skal nås. Her er det vigtigt, at individet arbejder videre. Her bruger vi bl.a., at de skal udfylde en tom skabelon med de ønsker, de har i forhold til fremadrettet at sætte fokus på at gøre noget aktivt, noget sammen og noget meningsfuldt.
Evalueret
Nej, Ikke evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Vigtigt med involvering fra flere centre
Have en grafiker der kan lave opsætning og grafisk design
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Corona har gjort det lidt svære at komme ud og fortælle fysisk om dialogkortene på daginstitutionerne. Det er gjort over nettet og derfor har denne proces været anderledes end ved de øvrige dialogkort.
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!